Pojednostaviti proceduru za overu knjižica

Veliki broj poslodavaca krajem marta ponovo će morati pred šalter Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje zbog overe zdravstvenih knjižica zaposlenima, a podaci ...

Tanjug, ilustracija

BEOGRAD - Veliki broj poslodavaca krajem marta ponovo će morati pred šalter Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje zbog overe zdravstvenih knjižica zaposlenima, a podaci Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED) i Udruženja vlasnika računovodstvenih agencija pokazuju da iz prvog pokušaja knjižice overi tek 60 odsto firmi, dok 40 odsto naiđe na problem iako su redovno uplaćivali doprinose.

Zastareli način unosa podataka i nepotrebno komplikovana procedura overe glavni su razlog za ovakve rezultate i velike gužve na šalterima RFZO, ukazuje NALED.

Uprkos tome što su redovno uplaćivali doprinose i što su njihovi zaposleni izabrali lekare, poslodavcima se u 35 odsto slučajeva dogodi da ih sistem označi kao "žute" (kao da nisu uplaćivali zdravstveno osiguranje), a u pet odsto slučajeva kao "crvene" što je slučaj za koji na šalteru retko uspevaju da dobiju adekvatno obrazloženje.

U slučaju da je "žut" poslodavac može da dobije overu knjižica na tri meseca i to ako fotokopira dokumentaciju o poslednje tri plate (20-30 listova po zaposlenom) i ponovo stane u red. Overu na šest meseci dobiće samo ako traži uverenje Poreske uprave da je izmirio obaveze.

Ukoliko je "crven", poslodavac svakako mora da dobije uverenje o plaćenim doprinosima. Situacija se komplikuje ako postoji neslaganje u podacima, zbog grešaka pri unosu, što podrazumeva da poslodavac podnese zahtev za usaglašavanje.

Kada sve to završi ponovo staje u red za overu, a do greške može da dođe i ako RFZO kasni sa unosom informacije da je zaposleni izabrao lekara. Komplikovana procedura mogla bi da bude rešena promenom sistema, odnosno prelaskom na praksu u kojoj bi poslodavci dobijali traženi broj markica na samom šalteru.

Tek po izdavanju zahtevanih markica prešlo bi se na proveru i potom kancelarijsku kontrolu svih koji nisu prošli proceduru. Postupak overe knjižica tako bi bio jednostavniji i brži, a gužve u RFZO bile bi minimalne ili nikakve.

To bi takođe bilo prelazno rešenje do potpunog ukidanja zdravstvenih knjižica koje NALED predlaže u petom izdanju Sive knjige. Ukidanje knjižica biće moguće po prelasku na elektronsko poslovanje.

NALED je apelovao na nadležne organe da što pre obezbede sve uslove za nesmetan rad Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja.

Prema dostupnim informacijama, Centralni registar, koji će biti ključna institucija za prelazak na elektronsku prijavu radnika i kontrolu uplate doprinosa, trebalo bi da počne da radi u aprilu, ali će ključnu funkciju kada je reč o doprinosima moći da obavlja tek od 2014. ili 2015. iako je još pre četiri godine započeto njegovo osnivanje, navodi NALED.

Tagovi: zdravstvo, zdravstvene knjižice, zdravstveno osiguranje

Share